Antonelli na eerste F1-podium in Canada: "Dit gevoel kun je nergens kopen"
Andrea Kimi Antonelli is compleet in de wolken met zijn eerste podiumplaats in de Formule 1. De Mercedes-rookie reed een sterke race op het Circuit Gilles Villeneuve en eindigde als derde, achter teamgenoot George Russell en Max Verstappen.
Andrea Kimi Antonelli, Mercedes
Foto: James Sutton / Motorsport Images via Getty Images
"Het betekent ontzettend veel voor me", zei de 18-jarige Italiaan na afloop in de persconferentie. "Zeker na die moeilijke triple-header. Dat had mijn vertrouwen wel wat aangetast, dus dit was echt de beste manier om terug te slaan."
Een sterke start, waarbij hij Oscar Piastri inhaalde, bleek cruciaal voor het resultaat. In de slotfase van de race kwam Antonelli nog even onder druk te staan toen de Australiër weer in zijn spiegels opdook. "Ik hoopte gewoon dat de race snel voorbij zou zijn", bekende Antonelli met een glimlach. "Ik zat de ronden af te tellen, want het was enorm stressvol. In de laatste stint had ik iets te hard gepusht achter Max, en daardoor werd mijn linker voorband minder. De laatste ronden waren zwaar, zeker toen Oscar steeds dichterbij kwam en binnen DRS-bereik zat. Op een gegeven moment probeerde hij me zelfs bij de eerste bocht in te halen. Het kostte veel moeite om hem achter me te houden."
Het podiumresultaat komt op een goed moment voor Antonelli, die tijdens zijn eerste seizoen in de koningsklasse wel even moest wennen aan het F1-niveau. "Het helpt absoluut voor mijn vertrouwen. Ik weet dat ik nog veel werk te doen heb, vooral in de kwalificatie – daarin moet ik aan het begin van de sessies sneller zijn. Maar we zijn op de goede weg. Het team doet fantastisch werk, en George helpt me ook echt om mezelf verder te blijven pushen. Er hangt een goede sfeer, en hopelijk kunnen we dit momentum vasthouden in de komende races."
Zijn eerste ervaring op het podium was uiteraard onvergetelijk: "Het was nog beter dan ik me had voorgesteld. Toen ik het podium opliep en het publiek hoorde juichen, kreeg ik kippenvel. Dat moment vergeet ik absoluut nooit meer. Het geeft je echt een boost. Het is een gevoel dat je nergens kunt kopen – en je wilt er alleen maar meer van. Het doel is nu om het momentum vast te houden en vaker op het podium te staan. En hopelijk komt er dan ook nog eens een eerste zege. Je weet maar nooit."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties