Analyse: Waarom Hamilton geen straf kreeg voor het moment in de chicane

Het is een bijna vergeten moment in de Grand Prix van Monaco: in de 37ste ronde van de race sneed Lewis Hamilton de Nouvelle Chicane af waarna hij Daniel Ricciardo bijna in de vangrail duwde. Waarom werd de Brit niet bestraft?

Het incident deed zich voor vlak nadat de virtuele safety car-periode die was ingesteld voor de crash van Max Verstappen, was opgeheven. Ricciardo zat Hamilton bij het ingaan van de ronde op de hielen, nam in verschillende bochten een kijkje bij de regerend kampioen en zat bij het binnenrijden van de tunnel in de versnellingsbak van de Mercedes, waarna Hamilton de chicane afsneed. Ricciardo probeerde er bij het uitkomen van de chicane vervolgens rechts bij langs te duiken, maar zag de Mercedes steeds verder zijn kant op komen, waarop hij eieren voor zijn geld koos en een paar boze gebaren maakte.

De wedstrijdleiding kondigde aan een onderzoek in te stellen en hoewel het er even op leek dat er een straf aan zat te komen voor Hamilton, maakten de stewards korte tijd later bekend dat er geen nadere actie werd ondernomen. Maar waar werd Hamilton nu exact van beschuldigd en waarom werd hij hiervan vrijgesproken? Op de eerste plaats moest de vraag worden beantwoord of Hamilton voordeel had gehad van het afsnijden van de chicane. Zo ja, dan was er sprake van een overtreding van Artikel 27.4 van de FIA Sporting Regulations, waarin staat dat een coureur na het verlaten van de baan alleen op een veilige manier mag terugkeren en daar geen blijvend voordeel aan over mag houden.

Vaak gaat het hier dan over een coureur die bij een inhaalactie van de baan raakt en voor zijn tegenstander terugkomt op het circuit. Het is dan duidelijk dat de gewonnen positie dient te worden teruggegeven, zoals Nico Rosberg in Monaco deed bij Fernando Alonso. Minder duidelijk is de situatie wanneer de voorste coureur van de baan raakt, als gevolg van de druk die de rijder achter hem op hem uitoefent, en na zijn momentje nog steeds voor zijn opponent ligt. Omdat Ricciardo bij het uitkomen van de chicane dichter achter Hamilton zat dan bij het ingaan van de dubbele bocht, concludeerden de stewards dat er geen blijvend voordeel was en er dus geen straf hoefde te komen voor Hamilton, of een verzoek om de Australiër voorbij te laten. Hier verscheen echter geen officieel rapport van.

De tweede vraag waarover de wedstrijdleiding in Monaco zich moest buigen, was of Hamilton bij het naar rechts sturen na de chicane Ricciardo in het nauw had gedreven. Hierover verscheen wel een officieel rapport. De stewards deelden daarin mee dat onderzocht was of Hamilton wel voldoende ruimte had gelaten bij het verdedigen van zijn positie in de elfde bocht. Als hij dat niet had gedaan, dan was Artikel 27.6 van de FIA Sporting Regulations overtreden, waarin staat dat een coureur niet meer dan één keer van lijn mag veranderen bij het verdedigen van zijn plaats. Ook staat hier vermeld dat als een coureur teruggaat naar de racelijn, na daarvoor zijn plek te hebben verdedigd, hij bij het naderen van de bocht ten minste één wagenbreedte ruimte moet laten tussen zichzelf en de zijkant van de baan.

De stewards hadden het moment bekeken en oordeelden dat Hamilton voldoende ruimte had gelaten voor Ricciardo. Het was marginaal en het stuk baan dat over was voor Ricciardo was ook nog eens nat, maar Hamilton voldeed aan de letter van de wet, met als gevolg dat hij aan de leiding kon blijven.

Met dank aan onze F1-reporter Adam Cooper

 

Schrijf een reactie
Geef reacties weer
Over dit artikel
Raceklassen Formule 1
Evenement Monaco GP
Circuit Monte Carlo
Coureurs Lewis Hamilton , Daniel Ricciardo
Teams Mercedes , Red Bull Racing
Artikel type Analyse