Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

MotoGP
GP van Hongarije
Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

MotoGP
GP van Hongarije
Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Alonso: "We eindigen vanzelf weer achteraan" ondanks vooruitgang

Fernando Alonso ziet kleine verbeteringen bij Aston Martin, maar weet ook: de echte achterstand verdwijnt voorlopig niet. "We eindigen vanzelf weer achteraan."

Fernando Alonso, Aston Martin Racing

Foto: Guido De Bortoli / LAT Images via Getty Images

Fernando Alonso heeft na de Grand Prix van Canada uitgelegd dat Aston Martin sinds Miami stappen heeft gezet met de afstelling van de auto, al blijft de achterstand op de concurrentie volgens hem groot. De Spanjaard viel in Montréal uit nadat een aanhoudend probleem met zijn zitpositie te pijnlijk werd.

De DNF volgde op opnieuw een frustrerende race. Door een gewaagde keuze voor zachte banden bij de start schoof Alonso kortstondig richting de top-tien, maar al snel zakte de Aston Martin terug naar zijn "natuurlijke positie", zoals hij het zelf omschreef.

"Bij goede starts liggen we soms compleet buiten positie", zei Alonso na afloop. "Maar dan verliezen we weer elke ronde een plek totdat we weer achteraan rijden. Dat is nu eenmaal de situatie."

Lees ook:

De tweevoudig wereldkampioen maakte duidelijk dat hij voorlopig weinig verandering verwacht. Volgens Alonso zal Aston Martin tot na de zomer vooral bezig blijven met kleine optimalisaties, terwijl de echte prestatieverbetering afhankelijk is van grotere ontwikkelingen aan de auto en de krachtbron.

Toch ziet hij intern wel degelijk progressie. Sinds de Grand Prix van Miami heeft Aston Martin volgens Alonso meerdere details aangepakt, waaronder de werking van de versnellingsbak.

"Van Miami tot hier hebben we de versnellingsbak, de synchronisatie van de versnellingen en het terugschakelen flink verbeterd", legde hij uit. "Hoeveel rondetijd dat precies oplevert, is moeilijk te zeggen. Maar we waren hier sneller dan in Miami met exact dezelfde auto."

"We stonden ver van de punten af en er kwam geen regen meer. Toen besloten we om de pijn te stoppen", aldus Alonso.

Foto door: Alastair Staley / LAT Images via Getty Images

Volgens Alonso zit de winst momenteel vooral in het verfijnen van bestaande onderdelen en systemen. Daardoor hoopt hij dat Aston Martin ook richting Monaco nog kleine stapjes kan zetten.

De fundamentele problemen van de AMR26 blijven echter overeind. "Die drie seconden achterstand moeten uiteindelijk komen van motorvermogen en een nieuw aeropakket", aldus Alonso. "Dat zal pas in de tweede helft van het seizoen gebeuren."

Zijn race in Canada eindigde uiteindelijk voortijdig door een probleem met zijn stoel. Alonso kampte daar het hele weekend al mee en vertelde dat Aston Martin zaterdagavond nog geprobeerd had om aanpassingen door te voeren.

"We hebben een paar dingen aangepast, maar dat werkte niet", zei hij. "Daarna hebben we geprobeerd om in één nacht een nieuwe stoel te maken."

Toen duidelijk werd dat punten buiten bereik lagen en regen geen factor meer zou worden, besloot Aston Martin de auto uit de race te halen. "We stonden ver van de punten af en er kwam geen regen meer. Toen besloten we om de pijn te stoppen."

Lees ook:

Net binnen

Vorig artikel FIA-president Ben Sulayem wil limiet op aantal ambtstermijnen afschaffen
Volgend artikel BYD en F1: Monaco-overleg wordt cruciaal voor Chinese autofabrikant

Beste reacties