Alonso: "Triest dat Formule 1 zo voorspelbaar is"
Fernando Alonso vindt het jammer dat de Formule 1 zo voorspelbaar is geworden en hoopt dat Liberty Media de competitiviteit van de sport aanpakt.
Liberty zal vrijdag in Bahrein aan de teams zijn visie voor de sport voor 2021 presenteren aan de teams. De plannen van de nieuwe eigenaars van de F1 behandelen onder andere een nieuwe verdeling van de prijzenpot, een verlaging van de kosten en nieuwe technische reglementen voor zowel de wagens als de motoren.
Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso hoopt dat het team van Ross Brawn erin slaagt om regels door te voeren die meer strijd opleveren. “Het zou een spannender gevecht moeten worden”, vertelt de Spanjaard van McLaren in de persconferentie van donderdag. "Nu weten we de volgorde van de kwalificatie eigenlijk al op donderdag en dat is een beetje triest.”
“Ik weet wel dat zo al vaker is geweest. Als je nu mijmert over de glorietijden van 1989 of 1990 met de grote namen, dan werden enkel de eerste vier wagens niet op een ronde gezet. De spreiding was nog groter. Toch zou een spannendere strijd nu welkom zijn. Als je een IndyCar-race bekijkt, dan is het resultaat tot de laatste tien ronde onvoorspelbaar. Daar ga je van op het puntje van je stoel zitten.”
Sergio Perez treedt zijn collega bij en hoopt dat de huidige rijders een gezamenlijk standpunt kunnen innemen om de toekomst van de sport in de juiste richting te sturen. “Liberty heeft de toekomst van de F1 in handen”, zegt de Mexicaan. “We hebben de laatste jaren niet de beste show gehad en het aantal kijkers daalt. Ik hoop dat ze weer veel fans terug naar de sport kunnen lokken. Als rijders zullen we op dezelfde lijn zitten. We willen samenwerken met de F1 om de show te verbeteren en het hele veld dichter bij elkaar te brengen. Deze sport heeft meer competitie nodig en als rijders zijn we bereid om te helpen waar we kunnen."
Alonso vindt echter dat de rijders al voldoende hun stem hebben kunnen laten horen. “Liberty is zeker behoorlijk open geweest naar ons toe”, voegt hij toe. “Ze hebben ons vorig jaar veel naar onze mening gevraagd. Dat waren heel productieve gesprekken en ik denk dat ze nu een plan hebben. Dat zullen ze morgen aan de teams laten zien. Hopelijk brengen ze nieuwe ideeën aan om de show te verbeteren en dat zullen wij zeker allemaal verwelkomen."
Met medewerking van Jonathan Noble en Adam Cooper
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties