Williams bevestigt toch wegvallen Albon, Colapinto start wel
Het is zeer de vraag of Alexander Albon aan de start van de F1-race in Brazilië verschijnt. De Thai verklaart dat zijn auto niet op tijd gerepareerd is, wat Williams bevestigt.
Het is nog zeer de vraag of er in de Formule 1-race in Brazilië een Williams aan de start staat. Beide coureurs crashten in de kwalificatie hard en het wordt een race tegen de klok om een auto klaar te stomen. Alexander Albon denkt de race niet kunnen starten, zo bevestigt hij op F1.com. "De achterremmen blokkeerden en ik crashte. Dat betekent dat we niet in de race starten, jammer genoeg", begint de Thai. "Het gaat niet [op tijd] gerepareerd worden. Dat weet ik wel zeker."
Een paar minuten na het bericht van Albon kwam Williams met de melding dat het team er alles aan deed om de auto van hem op te lappen, maar het bleek onbegonnen werk. De Thai moet alsnog de race toekijken.
Albon was na de crash over de boordradio direct al duidelijk dat er iets niet klopte. Hij denkt daarom ook dat de crash niet op zijn conto geschreven kan worden. "Ik denk dat we een probleem hadden. Ik weet dat we een probleem hadden, nu moeten we kijken wat het was", stelt de Williams-coureur. "Ik ging direct op het rempedaal staan en kreeg een piep in de oren. Dat betekent normaal gesproken dat er iets niet werkt."
Het is jammer voor Albon dat hij niet start, want hij was in de kwalificatie opmerkelijk goed bezig. Zelfs met de crash had hij de zevende plek te pakken. Door het wegvallen van Albon kan Max Verstappen profiteren. Hij schuift dan wel geen plekje op, maar zal als zestiende de race starten. Het plekje van Albon blijft leeg. P17 dus voor de Nederlander.
Aan de andere kant van de pitbox maakte Colapinto dus ook een crash mee, maar het was wel een minder stevige. Toch twijfelt de Argentijn of zijn auto wel op tijd klaar is om mee te doen aan de race later op de zondag. "Ik weet niet precies wat er gebeurde. Ik had wat wielspin en toen niets, ik kon niet meer herstellen", verklaart de rijder uit Buenos Aires in gesprek met ESPN Argentina. "Dat is heel jammer. Sorry aan het team. Ze hebben nu veel werk te verzetten. Ik weet niet of ze het voor de race klaar zullen krijgen. Dat is heel jammer. Laten we kijken of we iets kunnen doen." Een uur voor de start van de race verklaart Williams dat zijn auto wel op tijd gerepareerd is.
De klap was dus niet zo hard, maar Colapinto erkent dat het zijn eigen fout was. "Honderd procent", aldus een eerlijke rijder. "Laten we afwachten of we de start halen, want dat is nu wat ik het liefste wil. We moeten aan het werk en proberen om de race te starten. Dit was een klein foutje, en dat had niet mogen gebeuren."
Video's: De crashes van Albon en Colapinto
Bekijk: F1 Brazilië 2024: Alexander Albon hard in de muur, rode vlag Q3
Bekijk: F1 GP Brazilië 2024: Colapinto veroorzaakt rode vlag tijdens Q1
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties