Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Aston Martin: "AMR26 kan op sommige circuits vijfde auto zijn"

Formule 1
GP van Monaco
Aston Martin: "AMR26 kan op sommige circuits vijfde auto zijn"

Antonelli schrijft in Monaco geschiedenis met jongste F1 Grand Slam ooit

Formule 1
GP van Monaco
Antonelli schrijft in Monaco geschiedenis met jongste F1 Grand Slam ooit

Hamilton ziet eerste F1-zege bij Ferrari steeds dichterbij komen

Formule 1
GP van Monaco
Hamilton ziet eerste F1-zege bij Ferrari steeds dichterbij komen

Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Formule 1
GP van Monaco
Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
GP van Monaco
Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Formule 1
GP van Monaco
Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Stroll wijst Honda aan na crash Monaco: "Motor duwde me de muur in"

Formule 1
GP van Monaco
Stroll wijst Honda aan na crash Monaco: "Motor duwde me de muur in"

44-jarige Alonso twijfelt niet aan eigen kunnen: "Ben nog steeds de snelste"

Fernando Alonso blijft overtuigd van zijn eigen niveau, ondanks de worstelingen van zijn team Aston Martin. De Spanjaard denkt dat extra ontwikkelingsruimte Honda vooruit kan helpen.

Fernando Alonso, Aston Martin Racing

Foto: James Sutton / Formula 1 / Formula Motorsport Ltd via Getty Images

Fernando Alonso heeft met zijn kenmerkende zelfvertrouwen gereageerd op de problemen waarmee Aston Martin en motorpartner Honda momenteel kampen in de Formule 1.

Honda levert dit seizoen exclusief krachtbronnen aan Aston Martin, maar dat huwelijk blijkt nog niet erg gelukkig. De Japanse krachtbron kampt met een waslijst aan kinderziektes, waarvan hevige trillingen een belangrijke zijn. Die trillingen hebben zijn weerslag op mens en machine. Aan het begin van het seizoen lieten Alonso en teamcollega Lance Stroll weten dat ze niet langer dan 15 tot 25 ronden konden rijden, zonder blijvende schade op te lopen.

Lees ook:

Ook technisch vormden de vibraties een probleem: meerdere onderdelen raakten erdoor beschadigd en dat leidde tot een tekort aan onderdelen, waaronder batterijen.

ADUO

Inmiddels zijn die vibraties verholpen, maar Honda en Aston Martin blijven de zwakke broeder in de Formule 1. Om de achterstand op de concurrentie te verkleinen heeft de FIA Honda recent meer ontwikkelingsruimte gegeven.

Lees ook:

Onder het ADUO-mechanisme krijgen de Japanners meer geld en tijd om aan updates te werken. Volgens Alonso is dat een stap in de juiste richting, al verwacht hij er op korte termijn geen wonderen van.

"Zeker, zeker. Het zal helpen", reageerde Alonso op de vraag of de extra ontwikkelingsmogelijkheden bemoedigend zijn. "We moeten ons niveau verbeteren. Daarvoor heb je investeringen nodig en meer tijd dan de anderen."

"Je hebt meer dynotijd nodig, meer mensen die met verschillende ideeën zoeken naar een verklaring voor het gebrek aan vermogen en betrouwbaarheid dat we dit jaar ontdekten toen we de motor voor het eerst echt gebruikten. Het zal helpen. Maar het kost tijd."

Waar Aston Martin worstelt met de prestaties van de auto, lijkt Alonso zelf geen moment te twijfelen aan zijn eigen kunnen. Toen hem werd gevraagd hoe hij zijn persoonlijke progressie meet in een seizoen waarin resultaten beperkt zijn, kwam een opvallend kort maar krachtig antwoord.

Alonso over eigen niveau: 'Ik ben de beste'

"Ik meet niets. Ik ben de beste. Ik hoef niemand iets te bewijzen. Ik hoef niets te voelen om te weten dat ik op het juiste niveau zit."

Alonso wordt in juli 45 jaar. De vraag is gerechtvaardigd of hij - met een niet-competitieve auto en weinig zicht op successen - nog wel gemotiveerd is om door te blijven gaan. 

"Het is wachten op de kans", legde de coureur uit Oviedo uit over waar hij zijn motivatie vandaan haalt. "Ondertussen probeer ik het team te helpen en mijn competitieve scherpte te behouden, iets wat je nodig hebt in de Formule 1."

Fernando Alonso is  naar eigen zeggen nog steeds de beste versie van zichzelf.

Fernando Alonso is naar eigen zeggen nog steeds de beste versie van zichzelf.

Foto door: Sona Maleterova / Getty Images

Om scherp te blijven, zoekt Alonso die competitie ook buiten de Formule 1 op. "In verschillende categorieën rijden, in andere auto's, jezelf testen in andere kampioenschappen en auto's, en voelen dat je competitief bent. Als ik naar een kartbaan ga en ik ben daar niet de snelste, dan maak ik me zorgen. Als ik in een GT-auto stap en ik ben niet de snelste, dan maak ik me zorgen."

"Maar voorlopig doe ik dat allemaal en ben ik nog steeds de snelste", constateerde hij lachend. "Dus als ik naar een Formule 1-weekend kom, is het slechts een kwestie van tijd voordat ik een betere auto heb."

'Dat is geen inhalen' 

Vervolgens uitte Alonso opnieuw kritiek op het huidige karakter van het racen in de Formule 1, met name door de rol van energiebeheer. Volgens hem worden inhaalacties steeds minder bepaald door puur racen en steeds meer door batterijmanagement.

"Op de rechte stukken, als je meer batterij hebt dan de anderen. Dan is het heel makkelijk. Dat is geen inhalen", stelde de tweevoudig wereldkampioen. 

Net binnen

Vorig artikel Hamilton looft Ferrari-simulator ondanks eerdere vraagtekens
Volgend artikel Norris: Kwalificatie niet zo goed als vroeger met huidige F1-auto's

Beste reacties