Overslaan naar hoofdinhoud
Liveblog
Formule 1 GP van Australië

F1 Australië live: Volg de race met livetiming

Volg hier de F1 Grand Prix van Australië 2026 met live updates van onze F1-journalisten ter plaatse.

Max Verstappen, Red Bull Racing

Op zaterdag gaf Mercedes zijn visitekaartje af aan de concurrentie door de eerste startrij voor de Grand Prix van Australië op te eisen - en dat met een flinke marge. George Russell mag van pole-position starten, voor Andrea Kimi Antonelli en Isack Hadjar. Max Verstappen moet vanuit de achterhoede komen na een mislukte kwalificatie: hij crashte in zijn eerste ronde in Q1. 

Wie gaat er vandaag met de eerste zege vandoor in dit nieuwe F1-tijdperk? Om 05.00 uur Nederlandse tijd gaat de Grand Prix van Australië van start. De race duurt 58 ronden of maximaal twee uur. Via het liveblog van Motorsport.com houden we je op de hoogte van de baanactie en kun je de tussenstand bijhouden via onze livetiming.

Live standen

Stand

Liveblog

Sorteren

Antonelli krijgt te horen dat ze overwegen om tot de finish te gaan met deze harde banden. "Dat zou dapper zijn", oordeelt hij.

Verstappen is nu wel stappen aan het zetten naar Norris om de vijfde plaats. Dat gat bedraagt nu iets meer dan twee seconden.

"Ik denk dat de eenstopper mogelijk is", aldus Russell. Hij ligt nu aan de leiding met 15 seconden voorsprong op Leclerc, die dus op veel versere harde banden rijdt.

En daarop besluit Hamilton een pitstop te maken, van de mediums naar de harde banden. Hij zakt naar P4, achter teamgenoot Leclerc maar nog ruim voor Norris.

Russell zit vlak achter Hamilton... en rekent af met de Ferrari-coureur en dus is hij weer terug aan de leiding!

Opmerkelijk trouwens: Alonso was naar de garage gegaan en leek uit te vallen, maar nu is hij met elf ronden achterstand toch weer de baan opgestuurd. Aston Martin heeft de AMR26 aangepast in de garage, dus wellicht dat hier nog belangrijk testwerk verricht wordt tijdens de race.

Hamilton ziet de Mercedes van Russell alsmaar groter worden in de spiegels, nog maar 1,5 seconde verschil.

Daar hebben we dan een eerste Ferrari-pitstop! Het is raceleider Leclerc die naar binnen gaat en de mediums inruilt voor harde banden, die kan het hoe dan ook wel redden tot aan de finish zo. Het grootste vraagteken is vooral Mercedes, dat in ronde 12 al binnen was gekomen en een langere weg te gaan heeft op de C3-band.

Antonelli noteert weer de snelste raceronde tot nu toe: 1.22.582.

Russell reed net 1.22.9, Leclerc 1.23.4 en Hamilton 1.23.5, dus dat gat blijft alsmaar slinken.

Verstappen maakt goed gebruik van zijn set mediums en haalt nu Lindblad in voor de zesde plaats en kan nu richting Norris rijden.

Russell is nu snel naar de Ferrari's aan het rijden, maar het lijkt nu vooral de vraag: kan die eenstopper van Mercedes werken, of gaat dit straks echt om positie doordat Ferrari die eerste - en mogelijk enige - pitstop uitstelt?

De groene vlag wordt weer gezwaaid, de race is hervat in ronde 20 van 58.

De pitingang is nu tijdelijk gesloten zodat de marshals de Cadillac van Bottas kunnen wegduwen... en dus geen nieuwe ronde aan pitstops.

Verstappen is niet blij met Lindblad: "Hij zat het hele veld richting de pitstraat te brakechecken!" De Racing Bulls-coureur remde ook behoorlijk vroeg af, waarop Verstappen flink op de rem moest trappen om een incident te voorkomen.

Pitstops voor Lindblad, Verstappen, Bearman en Bortoleto, zo gaat Norris naar de vijfde plaats.

Dan wordt het nu interessant om te zien wat de teams gaan doen met de strategie.

Een gele vlag... en virtuele safety car, de Cadillac van Bottas staat stil in de laatste bocht.

Verstappen zit nu vlak achter Lindblad... maar nog niet genoeg voor een aanval voor de vijfde positie.

Verstappen meldt dat zijn banden niet goed voelen, zijn harde banden zijn zeventien ronden oud dus dat is niet per se een goed teken voor de strategie.

Bij Ferrari lijkt men dus toe te werken naar een 'normaal' pitwindow voor Leclerc en Hamilton. De Mercedessen zouden nu dan dus kunnen naderen, maar in de slotfase wil men bij Ferrari kunnen aanvallen op versere banden.

Hamilton krijgt te horen dat Russell tien seconden achter hem rijdt, waarop hij toch duidelijk verbaasd reageert hoe dat mogelijk is. Maar dat gat is nu al geslonken naar 9 seconden. Vergt Russell al te veel van de harde band in deze fase van de race? Als hij de race op deze set wil uitrijden, lijkt dat tempo wel iets te hoog te liggen - maar we weten nog niet hoe deze harde banden zich gedragen over een lange stint.

Alonso is weer naar de pitstraat gegaan... En dat is voor een uitvalbeurt. Geen verrassing, wel een teleurstelling voor het team van Aston Martin. Daar is nog een hoop werk te verzetten om een probleemloos weekend af te werken.

Het is dus Leclerc die de leiding heeft, voor Hamilton, Russell, Lindblad, Antonelli en Verstappen.

En Bottas krijgt nu al blauwe vlaggen, hij rijdt dus op een ronde achterstand. Ook Alonso, Colapinto en Stroll komen wel in de buurt van een ronde achterstand - mede door pitstops, maar zelfs dan is de pace daar wel ver te zoeken.

De groene vlag wordt weer gezwaaid, de VSC zit erop en we racen weer in Melbourne!

"Iemand van ons had op zijn minst een pitstop moeten maken!", aldus Hamilton op de boordradio. Hij spoort het team aan de pitmuur dus aan om scherper te zijn op de strategie.

Mercedes opent de strategische aanval: Leclerc en Hamilton rijden door, maar Russell en Antonelli maken een pitstop! Zij ruilen de mediums in voor harde banden. Russell keert terug op P3, Antonelli op P5. 

Verstappen is ook al bezig met de tactieken voor de herstart: "Moet ik de boost-knop gebruiken bij de herstart?" Race-engineer Lambiase antwoordt bevestigend.

Zo is Verstappen al aangekomen op de zesde plaats en zijn er meerdere coureurs die een pitstop maken. Norris, Ocon, Gasly, Sainz en Lawson maken gebruik van de VSC om minder tijd te verliezen aan de pitstop. Maar het is pas ronde 12 van 58, dan wordt het wel een uitdaging om tot het einde snel te blijven op die harde banden.

Oei, een virtuele safety car... Hadjar valt uit! Zijn motor produceert flink wat rook.

Verstappen meldt dat zijn banden beginnen te grainen: het oppervlak wordt oneffen en dat leidt tot tijdelijk gripverlies, het is wachten totdat het oppervlak weer wat egaler wordt.

Een stop/go-penalty voor Colapinto voor een overtreding van de regels omtrent de startprocedure, een pijnlijke straf en de eerste straf van het seizoen 2026 - uitgedeeld tijdens een race dan.

Antonelli is nu heel snel naar de groep gereden, hij zit een seconde achter de Ferrari van Hamilton.

Verstappen is nu in de top-tien te vinden, op P10 ook. Dat gebeurt dus op de harde banden, dus een sterke opmars van de Nederlander.

Russell richting bocht 1 dan... een verremming! Leclerc kan er dan weer voorbij en dus ligt hij aan de leiding. Hamilton nu echt op de staart bij de Mercedes.

Door dit duel kan Hamilton weer aanhaken, maar Antonelli zet heel grote stappen richting deze groep: bijna twee seconden sneller dan Leclerc zojuist.

Russell nu met de overtake weer op Leclerc dan... en hij neemt de leiding over! Is het van langere duur dan zojuist? Nee, want Leclerc slaat weer toe in bocht 9, buitenom!

Antonelli met de snelste raceronde tot nu toe: 1.23.835. Hij was een halve seconde sneller dan Hamilton en heeft Hadjar ook al achter zich gelaten. Kan het dan een duel worden tussen beide Ferrari's en Mercedessen?

Het is toch gek om te zien dat ook de leider zijn voor- en achtervleugels opent tijdens de race, maar dat hoort dus ook bij de nieuwe regels voor 2026. De overtake is dus een nieuw hulpmiddel om in te halen, maar het effect daarvan zien we niet fysiek - alleen een plots snelheidsverschil kan dat echt duidelijk maken.

Door: Laurens Stade

Gepubliceerd: