Kritiek op elektronisch routeboek zwelt aan: "Fout van de organisatie"
Het chagrijn over het elektronische routeboek deze Dakar zwelt aan. Meerdere motorcoureurs opperen dat de ASO weer teruggaat naar de papieren versie.
Het is onrustig in de Dakar Rally over het elektronische routeboek. Verschillende motorcoureurs zijn dankzij het systeem kostbare tijd verloren. Vooral Honda-rijder Tosha Schareina liet zijn ongenoegen blijken. De Spanjaard laat tegenover een select groepje media, waaronder Motorsport.com, weten graag terug te willen naar de oude tijd, mét een papieren routeboek.
"Ja, 100 procent. Natuurlijk helpt dit het gedoe met elke morgen vastplakken van de route, maar met 400 kilometer per dag is dat de minste zorg", aldus de nummer twee uit het klassement. "Als het papieren routeboek valt, dan is dat omdat je zelf bent gevallen of vast bent gaan zitten in het zand. Dan is het jouw schuld of die van het team. Nu is het de schuld van de organisatie."
Schareina vindt dat de ASO te weinig de schuld op zich neemt. "Als de organisatie een fout maakt, laat ze daar dan duidelijk over zijn en het rechtzetten. Nu is het zo dat je nooit weet wat er gebeurt, wie ze tijd teruggeven en van wie niet. Daar wacht je de hele tijd op", aldus de man uit Valencia. "Vandaag [etappe zes] gebeurde het weer. Ik weet niet wat er misging met het routeboek, maar soms bleef de pagina staan, verschuift het ineens of krijg ik een andere bladzijde als ik nog heel ver van het waypoint ben. Er gebeuren dus dingen die er niet zijn. Ik weet dan niet of het mijn fout is of die van de tablet, maar mentaal word je er gek van."
Het is een dagelijkse frustratie voor Schareina, die medestanders heeft. "Als je eerst je routeboek kwijtraakte, kreeg je op een andere manier de gps van de organisatie. Je kon zo langs de waypoints rijden. Nu is dat niet zo. Alles zit hierin. In de toekomst kan dit goed werken, maar het is nog niet 100 procent klaar om gebruikt te worden in de Dakar. Dat vindt iedereen", aldus de motorrijder, die nog een andere klacht heeft. "Je hebt het bij alle apparaten dat als er licht op valt, je niks meer kan zien. Iedereen heeft daar last van, maar je kan het routeboek in de zon nauwelijks lezen. Als je de zon van boven of van achter hebt, dan kan je natuurlijk nauwelijks wat zien."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties